onsdag 19 december 2012

MAGSJUKA - STAY AWAY

Nu är det dags igen. Magsjuketider. De kommer ju varje år, dessa perioder av magsjukor, så jag är inte särskilt chockad. Det som jag dock chockeras över, år efter år, är hur vissa föräldrar väljer att hantera sina magsjuka barn. Jag blir förvånad, ledsen, förbannad och frustrerad. Tänker inte folk?

Ett exempel ur verkligheten:
Storasyster Emma går i förskoleklass. Emma har en lillasyster, Anna, som går på dagis. Anna har diarré så hon stannar idag hemma med sin mamma. Men Emma? Hon körs till skolan som vanligt. Alltså - hur resonerar man som förälder här? När det över hela skolan sitter lappar uppsatta med information om att det går magsjuka. När det bara är ett par dagar kvar till jul. Sånt här gör mig galen. Är det så inihelvetes svårt att förstå att det är såhär man sprider magsjukan i onödigt stor omfattning? Om det ena barnet har möjlig magsjuka så behåller man båda barnen hemma - särskilt i magsjuketider! Ni föräldrar som gör såhär tycker jag agerar egoistiskt och oansvarigt. Är så besviken.

Nu råkar det vara så att denna Emma går i Michaelas klass. Så jag har redan bett Michaelas farmor och farfar hämta Michaela så tidigt de kan idag, de behöver inte vänta tills klockan blir halv två (då hon egentligen ska hämtas). För vi vill verkligen inte behöva få magsjuka i huset. Det är julafton på måndag och då kommer vi ha fullt hus här. Michaelas farmor och farfar kom ju redan igår, och på torsdag kommer Omi (Christians mormor) från Tyskland, och på söndag kommer Christians syster med familj. Jag skulle bli mycket besviken om det skulle visa sig att vi behöver ställa in hela tjolahoppet på grund av magsjuka.

Inga kommentarer: